Moje publikacje – Bierzynski.pl » 2010 » June
bierzyński.pl

Wiarygodność badacza jest droga (brief.pl)

Dodane przez admin | Kategoria Media | Data 25-06-2010

W niecały tydzień po pierwszej turze wyborów prezydenckich pojawił nowy sondaż wyborczy, wykonany metodą telefoniczną. Czy po spektakularnej wpadce z niedzieli 20 czerwca, ktokolwiek jeszcze będzie przejmować się wynikami sondaży? Dyskusja wokół porażki badawczej dotyczy również marketingowców, którzy wiele decyzji uzależniają od wyników badań. Z sondażami wyborczymi 2010 było tak (pierwsza tura). W trakcie trwania wyborów TNS OBOP działający na zlecenie TVP zebrał dane, opracował i przedstawił wyniki, które nie odbiegły znacząco od oficjalnych danych zaprezentowanych później przez Państwową Komisję Wyborczą. Z kolei dwie inne firmy – SMG/KRC i Homo Homini uzyskały wyniki, które trudno uznać za prognozę wysokiej próby. SMG/KRC działał na zlecenie TVN, a Homo Homini opracowało dane dla Polsatu. Przeskakując z kanału na kanał można było zobaczyć, że przewaga Bronisława Komorowskiego waha się między ok. 4 pkt. [...]

Jakub Bierzyński: “Nie wiem, jaki będzie rynek reklamy w 2010r.” (brief.pl)

Dodane przez admin | Kategoria Media | Data 21-06-2010

Musze się przyznać, że nie mam pojęcia, jak będzie wyglądać rynek reklamy w 2010 roku. Co więcej mogę się założyć z każdym, że nikt tego nie wie. Przed zeszłorocznymi Impactorami przeprowadziłem analizę relacji pomiędzy wielkością rynku reklamy a wielkością wzrostu gospodarczego. W ciągu ostatnich 15 lat relacja ta układała się bowiem dosyć przejrzyście i korelacje były istotne. Pokusiłem się zatem o napisanie scenariusza „Co będzie jeśli”, czyli co będzie z rynkiem reklamy jeśli gospodarka wzrośnie, a co, jeśli spadnie. Według tych analiz ekonometrycznych wielkością graniczną wzrostu gospodarczego, przy którym mamy wzrost rynku reklamy, wynosi 2 proc., ponieważ około 2-proc. wzrost PKB to graniczna wartość, która powoduje, że rynek reklamy nie maleje i nie rośnie. Dobrze da się wytłumaczyć dlaczego akurat 2 proc. Rynek reklamy jest nadwrażliwy na koniunkturę gospodarczą i [...]